joga

Szacuje się, że jogę obecnie praktykuje około 2 miliardów ludzi na całym świecie. Z tradycyjnej i raczej prostej “Hatha” jogi wyrosło w ciągu ostatniego stulecia mnóstwo jej innowacyjnych i często wyrafinowanych odmian. Niektóre z nich dość radykalnie różnią się od oryginału. Jest joga dla dzieci, joga dla kobiet w ciąży, joga dla atletów, joga medytacyjna, “power” joga, “acro” joga, a nawet “doga”, czyli joga dla psów…

 Joga boom
Co sprawia, że popularność jogi rośnie nieustająco na całym świecie? Jak to się stało, że z hermetycznej praktyki wybranej grupy Braminów w Indiach joga stała się jedną z najpopularniejszych dziedzin fitnessu? W jaki sposób joga dotarła do praktycznie każdego zakątka we wszystkich krajach, na wszystkich kontynentach? Dlaczego stała się jedną z najbardziej dochodowych gałęzi rynku? W samych Stanach Zjednoczonych ocenia się roczne zyski płynące z jogi na ponad 9 miliardów dolarów. Za popularnością jogi na pewno stoi jej skuteczność. Już proste ćwiczenia oddechowe i łagodna praktyka pozwalają na doświadczenie widocznej zmiany – zaczynamy lepiej oddychać, spać, uważniej poruszać się, dbać o postawę, w ogóle słuchać ciała.
Pierwsze efekty są widoczne zaskakująco szybko, a wiele narzędzi jogi łatwo daje się zastosować w codziennych sytuacjach, poprawiając jakość naszego życia i zmieniając dotychczasowe nawyki. Często czujemy się lepiej i to jest wystarczająca motywacja do dalszej i regularnej praktyki, która wzmacnia ciało i umysł. Zaczynamy słuchać własnych potrzeb, dbać o siebie i łatwiej jest nam mierzyć się z codziennymi wyzwaniami – w pracy, w domu, w naszych relacjach z bliskimi.

Joga jako terapia
W wielowiekowej tradycji Indii joga pozwalała nie tylko leczyć ciało i umysł oraz wzmacniać organizm, ale też kontrolować jego fizjologię, opóźniając proces starzenia, panując nad pracą organów i zmysłów. Pamiętam taki wywiad ze Stingiem, chyba sprzed 18 lat, w którym artysta opowiada, jak dzięki jodze może uprawiać seks przez 8 godzin… Joga ma moc! Pytanie, jak chcemy tę moc wykorzystać. Pozytywny wpływ jogi na ciało potwierdza się u osób z chorobami metabolicznymi i autoimmunologicznymi, takimi jak cukrzyca czy Hashimoto, ale też regularne ćwiczenia asan, uważności (“mindfulness”) i oddechu wspomagają pacjentów z depresją i zaburzeniami lękowymi. Dziś joga to nie tylko trudne pozycje gimnastyczne, ale przede wszystkim praca z ciałem wspomagająca
terapię, fizjoterapię czy psychoterapię. Po jogę sięgają sportowcy, artyści, a coraz częściej także ludzie biznesu, czyli wszyscy ci, którzy chcą poprawić wydajność ciała i nauczyć się kontrolować umysł, radzić sobie ze stresem i coraz większymi wyzwaniami – fizycznymi, emocjonalnymi, umysłowymi.

Najważniejsze jest to, że aby doświadczyć pozytywnego oddziaływania jogi, wcale nie musimy wyginać ciała w skomplikowane i karkołomne pozycje – to jedynie stereotyp.
Świadome i uważne, nawet najprostsze sekwencje i podstawowe ćwiczenia kontroli oddechu są dostępne dla każdego i okazują się bardzo skuteczne w poprawie funkcjonowania naszego ciała, a poprzez ciało – także naszych emocji, umysłu i świadomości.

W Laboratorium Współpracy joga jest narzędziem wspomagającym i bardzo przystępnym – nie chodzi o skomplikowane pozycje gimnastyczne, a raczej o proste elementy pracy z ciałem i świadomością ciała. Uczymy, jak słuchać ciała i odpowiadać na jego potrzeby. Pokazujemy, jak to ciało można wspierać w zachowywaniu równowagi podczas wykonywania codziennych czynności. Wybrałyśmy do naszych działań jedynie proste elementy jogi. Takie, które są bezpieczne dla każdego i których każdy może doświadczyć, żeby czegoś się o sobie dowiedzieć.

Nie chodzi więc o jogę samą w sobie, a raczej o jej funkcjonalne narzędzia: oddech i techniki relaksacyjne pomocne w sytuacjach stresowych, świadomość postawy w pracy lub w codziennych czynnościach, o uważność i koncentrację, kiedy musimy być wydajni.

Karolina Krawczyk -Sharma